EKÁER

Módosítva ekkor Wed, 6 Nov, 2024 ekkor: 10:58 DE

SSL verzióváltás az EKÁER rendszerben

2018.02.18-cal az EKÁER szolgáltatásban megszűnik a TLS 1.0 kommunikációs protokoll támogatása, ennek következménye, hogy Windows XP operációs rendszer alól az api hívások nem fognak működni. A NAV célja a kivezetéssel a biztonságosabb kommunikáció garantálása az EKÁER rendszerrel, melyet innentől a TLS 1.1 és a TLS 1.2 protokollok használata nyújt.

A módosításról részletesebb információk az EKÁER oldalán találhatók: https://ekaer.nav.gov.hu/faq/

Amennyiben jelen verzió telepítése nem történik meg, úgy EKÁER szám rögzítésekor a következő üzenet fog jelentkezni (és nem történik meg a kommunikáció a rendszerrel):


EKÁER kommunikációs hibaüzenet

.


EKÁER bejelentő adatlapon dátum részletesebb megadása


Az EKÁER bejelentő adatlapon a Fel -és Kirakodási dátum adatok részletesebben megadhatók, óra : perc formátumban.


EKÁER adatlapon dátum és perc


EKÁER szám igényléskor a közterület jellege külön mezőben is megadható


A korábbi működés szerint a közterület jellegét a megnevezéssel együtt kellett alkalmazni, mint fel -és kirakodási adat az EKÁER lapokon.


EKÁER közterület régi

Erre nincs külön szabályozás, az EKÁER API és a törvényi kritériumok sem követelik meg, hogy külön mezőben kellene beküldeni. A korábbi módszert ennek megfelelően továbbra is elfogadja szoftverünk, ám az új fejlesztésnek köszönhetően már külön mezőben is megadható, csökkentve ezzel a rögzítési időt (automatikusan a szállítólevélen alkalmazott közterület jelleg kerül felajánlásra):


EKÁER közterület új


Figyelmeztetés „gyanús” értékekre EKÁER lapon

Abban az esetben, hogy ha egy EKÁER bejelentésben túlzottan alacsony, vagy épp ellenkezőleg, irreálisan magas értékek szerepelnek, akkor a bejelentő lap elküldésekor (EKÁER szám igényléskor, módosításkor, de akár véglegesítés esetén is) a NAV válaszüzenetben figyelmeztet, melyet a programunk is visszaad. Fontos, hogy az üzenet csak egy informatív jellegű figyelmeztetés, semmilyen kihatással nincs a bejelentésen éppen végzett műveletre!

Az ellenőrzött értékek köre: a bizonylat összsúlya és összértéke


Túl alacsony értékek esetén

Fordított esetben:


Túl magas értékek esetén


Fel -és lerakodási dátumok kezelése

Import, vagy belföldi bejelentés létrehozása esetén változott a lerakodás időpontja mező kitölthetősége. Egészen a lezárásig nem adható meg, ami úgy került megvalósításra, hogy bejelentéskor teljesen letiltottuk a mező megadhatóságát:


Letiltott kirakodási dátum

Az EKÁER módosítása esetén sem kitölthető, ilyenkor az alábbi üzenetet küldi a program:


Kirakodás dátuma nem adható meg

FONTOS, hogy a bejelentés véglegesítése előtt viszont kötelező megadni! Amíg nem kerül kitöltésre, az alábbi üzenettel nem lezárható az EKÁER:


Kirakodás dátuma kötelező

 

Felrakodás dátumára való ellenőrzés EKÁER bejelentés lezárásakor

Bár a NAV 2.0 EKÁER rendszere nem végez ellenőrzést arra, hogy egy véglegesített EKÁER bejelentésben meg lett-e adva a felrakodás dátuma, mi úgy gondoltuk, hogy kevesebb hibázásra ad lehetőséget, ha erre figyelmeztetjük Ügyfeleinket. Ennek érdekében beépítésre került egy új üzenet, amit szigorúan csak abban az esetben küld a szoftver, ha éppen véglegesítés történik, felrakodási dátum nélkül.


Ellenőrzés felrakodási dátumra

Mivel a NAV nem végez ellenőrzést, ezért az „Igen” gombot választva meghagytuk a lehetőséget és megtörténhet a bejelentés.


 

Szállítás oka mező beállíthatóságának változása

A NAV új validációt vezetett be a szállítás oka mezőre is. Az új, vagy meglévő belföld-belföld irányú bejelentésekben csak „Termék értékesítés / beszerzés” lehet a fuvar oka.

Ezt programunkban úgy valósítottuk meg, hogy egyáltalán ne adjunk hibázásra lehetőséget. Amennyiben az áruforgalom iránya belföld – belföld, akkor a szállítás oka csak beszerzés vagy értékesítés lehet. Így a mező választhatóságát le is tiltottuk.


Letiltott szállítási ok


 További strukturális módosulások a bejelentésben

Több olyan adat is megváltozott, melynek kezelésével kapcsolatban felhasználói szempontból nincs teendő, viszont az API zavartalan működéséhez implementálnunk kellett:

1. A tagállami irányítószám mezők 7 karakterről 10 karakter hosszra bővültek

2. Kötelező az EKÁER api verziószámának beküldése



További fejlesztések


EKÁER modul – Jogosultsági beállítások munkatársakhoz


A Karbantartás / Munkatársak menüpontból érhető el a funkció. Le tudjuk tiltani a program felhasználói számára az egyes EKÁER kezeléssel kapcsolatos műveleteket. Ilyen például a lista megtekintése, EKÁER rögzítés, EKÁER szám igénylés, kérelem törlés, stb.


EKÁER jogosultságok

Új validációk az EKÁER-ben

Inaktív országkódok tiltása – Új bejelentés létrehozásakor az alább felsorolt országok közül választhatunk elemet, illetve az adott országnak aktív státuszban is kell lennie (azaz Európai Uniós tagállam)


EKÁER-en használható országok listája kóddal

Amennyiben nem a fenti országkódok valamelyike van beállítva címadatként, a következő üzenettel leáll a bejelentési folyamat:


Érvénytelen országkód

Külföldi adószám validációk

1. Ha a szállítás iránya „Belföldről közösségbe”, akkor a vevőnél szereplő közösségi adószám első két betűje szerint összehasonlítás történik az ország kódjával

2. Ha a szállítás iránya „Közösségből belföldre”, akkor a szállítónál szereplő közösségi adószám első két betűje szerinti összehasonlítás történik az ország kódjával

A fenti esetekben a megfelelő közösségi adószám javítása szükséges, addig az EKÁER bejelentés nem tehető meg.


Hibás címzetti közösségi adószám

Hibás feladói közösségi adószám

Belföldi irányítószám-validáció

A magyar fel-és lerakodási címekben használható településneveket az irányítószámhoz tartozó “irányítószám törzsadatok” alapján kell kiválasztani. Amennyiben ettől eltérő irányítószám + településnév kerül megküldésre az EKÁER bejelentésben, akkor az alábbi válaszüzenetet küldi a NAV, de a bejelentés ettől függetlenül megtörténik:

Irányítószám_város pár validációja

A belföldön használatos irányítószám – város párosítások a NAV ajánlása alapján az alábbi linken érhetők el!


Véglegesített EKÁER bejelentések utólagos korrekciója

Az általános információk részben említett módosító rendelet értelmében a március 1. után, adózó által véglegesített import és belföldi bejelentések bizonyos adatai utólagosan módosíthatóvá válnak:

  • Gépjármű rendszáma
  • Vontatmány rendszáma
  • Termék(ek) értéke
  • Termék(ek) súlya

Fontos, hogy véglegesített EKÁER bejelentés csak a lezárást követő 3 munkanapon belül lehetséges (egyetlen alkalommal) és az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 113/B. § pontjai szerinti pótlék köteles. A pótlék összege és esedékessége a NAV által visszaküldésre kerül (módosított adatonként 5000.- HUF), amelyről üzenetben tájékoztatunk, illetve később az EKÁER pótlékok listáján meg is tekinthető.

Ahhoz, hogy az utólagos korrigálás funkció elérhetővé váljon, az aktuális verzió telepítésén kívül nincs több teendője szoftverünkkel. Fontos viszont, hogy a rendszerbeállításokban megadható EKÁER felhasználónak rendelkeznie kell a megfelelő jogosultsággal. Ez az EKÁER oldalán tehető meg (további részletek az EKÁER oldalon, illetve a NAV információs vonalán).

Amennyiben egy bejelentés véglegesítési dátuma 2020.03.01-et meghaladó, úgy az EKÁER lapot megnyitva megjelenik az új funkciót indító gomb, illetve a módosítható értékek külön kiemelésre kerültek.


EKÁER korrekció indítása

Az árulista tételeire ugyanez érvényes:


Súly és ár korrekciója


Továbbra is meg kell adni az okot minden módosításkor, ami szintén beküldésre kerül.

Minden korrekció beküldésekor egy üzenet emlékeztet a további teendőkről.


Beküldés korrekcióra - megerősítő kéréds

Pótlék üzenet

Annak érdekében, hogy az esetlegesen kiszabott pótlékok karbantartása végett ne kelljen minden esetben az EKÁER rendszerbe is külön belépnie, létrehoztunk egy új listát, ahol a különböző bejelentésekhez tartozó pótlékokat adminisztráljuk a NAV-tól visszakapott adatok alapján. A lekérdezés a Szállítmányozás menüpont „Pótlékok” részében található.


EKÁER pótlékok listája 1

A pótlék lista csak adminisztratív jellegű, tehát konkrét banki utalás nem indítható belőle! Annak érdekében, hogy a már teljesített hátralékokat meg lehessen különböztetni, bekerült egy kiegyenlítés funkció. Ennek hatására bekérünk egy kiegyenlítési dátumot, majd a „Befizetve” oszlop értéke átáll igenre, illetve a kiegyenlítés dátuma is visszaíródik.


EKÁER pótlékok listáján kiegyenlítés

A kiegyenlítések nem törölhetők, illetve nincs lehetőség részkiegyenlítésre.

A pótlékok az EKÁER tételek listáján is megjelennek, illetve új elemként a véglegesítés dátuma is bekerült a rendszerbe.


EKÁER listán kiegyenlítettség mutatása

Amennyiben a pótlék kiegyenlítésre kerül, akkor az EKÁER listán a kiszabott pótlék összege „eltűnik”. Ez azért praktikus, mert feltételes listaformázással így elérhető, hogy azon sorok, ahol díjfizetési kötelezettség van, meg legyenek jelölve, például egy eltérő színezéssel. Ehhez nem kell mást tenni, mint szokásos módon előhívni a listanézet beállításokat és felparaméterezni, hogy milyen formázással szeretnénk megjeleníteni ezeket a sorokat.


EKÁER lista formázása 1

A hozzáad gombra kattintva adja meg a következő paramétert: ([Kiszabott pótlék(ok) összege] > 0)


EKÁER lista formázása 2

Ezután az EKÁER listán minden olyan elem piros háttérrel jelenik meg, ahol kiegyenlítetlen pótdíj kapcsolódik a bejelentéshez.


EKÁER lista formázása 3

Természetesen, ha például csak a 10.000 Ft-nál magasabb összegű pótlékokat szeretné megjeleníteni, erre is van lehetőség: A fenti feltételben ezt az összeget kell megadni.

Általános információk

2020. március 1-jével, az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 2020. január 1-jén hatályba lépő módosítása értelmében változik az EKÁER-bejelentésekre vonatkozó szabályozás. A március 1. után, adózó által véglegesített import és belföldi bejelentések bizonyos adatai utólagosan módosíthatóvá válnak. A lezárt EKÁER-bejelentések utólagos módosítására egyrészt az EKÁER bejelentő felületén, másrészt XML-feltöltés és interfészkapcsolat esetén is lehetséges, amennyiben feltelepíti aktuális verziónkat.


EKÁER bejelentésben rendszám módosítás okok összevonása


Amennyiben az EKÁER bejelentést követően a szállító gépjármű és a vontatmány rendszámában is változás történik, úgy a módosítás okait azonos mezőben kell megadni és az kerül beküldésre.

Az első rendszám módosítása továbbra is ugyanúgy történik:


EKÁER rendszám módosítás

Viszont mivel innentől egy mezőben kerül beküldésre, a vontatmány módosításakor a program fel fogja ajánlani a gépjármű módosításának okát is, így megkönnyítve a rögzítést. Így nem kell újra írni, elég csak hozzáírni, kiegészíteni.


EKÁER rendszám módosítás 2


EKÁER 2.1

Az EKÁER alapjául szolgáló jogszabályok 2021. január 1-jétől megváltoznak. A legfontosabb változás, hogy 2021. január 1-jétől kizárólag azokat a termékeket kell bejelenteni, amelyek az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer működésével összefüggésben a kockázatos termékek meghatározásáról szóló 51/2014. (XII. 31.) NGM rendelet mellékleteiben szerepelnek.

Bővül a kockázati biztosíték alól mentesülők köre. Az EKÁER hatálya alá tartozó termékekre főszabály szerint kockázati biztosítékot kell nyújtani, ám e kötelezettség alól a szabályozás bizonyos esetekben mentességet biztosít. 2021. január 1-jétől a korábbi mentességek mellett már a megbízható minősítésű adózóknak sem kell kockázati biztosítékot nyújtaniuk.

Továbbra is kizárólag érvényes EKÁER-számmal folytatható a gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó termékértékesítés, termékbeszerzés, egyéb célú termékmozgatás.

EKÁER 2.1 rendszer módosításai

1.) A 2021. január 1-jén vagy azt követően EKÁER-számot kapott bejelentések esetében minden termék VTSZ-számát 8 számjegy hosszan kell közölni, ha a bejelentésben rövidebb VTSZ-számot talál a NAV rendszere, akkor azt a „TC_VTSZ_TOO_SHORT” hibaüzenettel elutasítja (Kivétel ez alól a 2020. december 31-én vagy azt megelőzően EKÁER számot kapott bejelentések módosítása. A 8 számjegy hosszú VTSZ-szám megadását ilyen esetben nem követeli meg a rendszer).

2.) A 2021. január 1.-én, vagy azt követően EKÁER-számot kapott bejelentésekben minden termék értékét meg kell adni. Ha a bejelentésben olyan termék szerepel, amelynél nincs érték megadva (vagy az érték nulla), akkor a kérést a rendszer a „TCI_VALUE_MISSING” hibaüzenettel elutasítja.

Szoftverünk már a szállítólevél rögzítésekor figyelmeztetést küld, amennyiben a bizonylaton szereplő információk alapján EKÁER kötelesnek érzékeli, de van olyan tétel, ahol az érték 0.


Szállítólevél_ekáer_hiba

Amennyiben nem igényel EKÁER bejelentést, az üzenet figyelmen kívül hagyásával a szállítólevél továbbra is rögzíthető 0.- értékkel. Fontos, hogy az EKÁER szám igénylésekor a NAV rendszere nem fogadja el ezeket a bejelentéseket. Az EKÁER lap Árulista részén lehetőség van a módosításra.

3.) Megszűnik a címzetti bejelentés. 2021. január 1-től új címzetti bejelentés nem hozható létre!

2021. január 1. után indokolatlanná válik az „isSellerDelivery„, azaz a címzetti bejelentést jelölő tulajdonság küldése Export, Import és Belföld-Belföld irányban is. A NAV kérésére a „Címzetti bejelentés” lehetőségét eltávolítottuk. (Címzetti bejelentés esetén a rendszer a „TC_ONLY_SELLER_DELIVERY_ALLOWED_WITH_TRADETYPE” hibaüzenettel elutasítaná a kéréseket)

4.)  2021. január elsejétől az 5 százalékos áfamértékű termékekre nem kell biztosítékot fizetni.

Az 5 százalékos áfamértékű termékek körét az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) 3. számú melléklete tartalmazza.

Technikai részletek az alábbi linken találhatók

A fentiek alapján nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy az adott vámtarifaszámhoz tartozó termékre mely esetben kell biztosítékot fizetni, illetve mikor nem. Az EKÁER lapon megvalósításra került, hogy amennyiben a szállítólevél tételén 5% áfa került megállapításra, akkor átveszi az információt és a lenti ábra szerint megjelöli. Az új elem beküldésével az EKÁER rendszer nem számít biztosítékot az adott tételre vonatkozóan.

Amennyiben olyan vámtarifaszámmal rendelkezik a termék, amelyre a NAV rendszere alapján nem érvényesíthető a biztosíték mentesség, úgy az EKÁER szám igénylésekor az alábbi üzenetet küldik vissza:


EKÁER_lap_biztosíték_mentesség

A fenti esetben ki kell kapcsolni a tételsoron a biztosíték mentességre vonatkozó „5% áfamértékű termék” jelölőt és a kérés megismételhető. Amennyiben a szállítólevélen 5%-tól eltérő áfa került beállításra, úgy a rendszer manuális bekapcsolás hatására sem küldi be „biztosíték mentes” állapotban a tételt.

Hasznosnak találta a cikket?

Nagyszerű!

Köszönjük visszajelzését

Sajnáljuk, hogy nem tudtunk segíteni

Köszönjük visszajelzését

Tudassa velünk hogyan javíthatnák ezen a cikken!

Válasszon ki legalább egy okot
CAPTCHA hitelesítés szükséges.

Visszajelzés elküldve

Köszönjük közreműködését és megpróbljuk a cikket kijavítani